Ręcznie budowane
ramy w Halifax
ZBUDOWANE W BRYTANII
Współpracujemy z partnerami z całego świata, aby zaopatrywać się w wiele naszych ram i komponentów, dziś mówimy konkretnie o modelach zbudowanych w Wielkiej Brytanii. Rozpoczęliśmy produkcję naszych ram z pełnym zawieszeniem w Halifax w 1998 roku. Wydawało się to najłatwiejszym sposobem na rozwój, który był potrzebny do realizacji naszych pomysłów na ramy. Cóż, okazało się, że nie było to “łatwe”, ale okazało się skuteczne, a reszta, jak to się mówi, jest historią.
Od tych nieustraszonych początków zbudowaliśmy wiele ram i wiele się nauczyliśmy. Doświadczenie wiele nas nauczyło, ale małe poprawki i sztuczki, których nauczyliśmy się w procesie budowy, niekoniecznie są oczywiste w końcowej ramie, ale są kluczowymi krokami w produkcji jednych z najmocniejszych i najbardziej niezawodnych rowerów górskich na świecie.
TO NIE JEST TAKIE PROSTE
Najlepsze pomysły są zawsze najprostsze, prawda? W kategoriach rozwoju roweru, rowery Orange są właśnie tym, świetnym pomysłem wykonanym w prosty sposób, ale co ważniejsze, wykonanym dobrze.
Często jesteśmy pytani, dlaczego nie robimy ram takich samych jak wszyscy inni. Cóż, dziękujemy za pytanie, ale naprawdę podoba nam się sposób, w jaki to robimy. Tak samo jak ludziom, którzy kupują rowery Orange i próbują na nich jeździć. Po prostu budujemy rowery, na których można jeździć, a nie wieszać je na ścianie i podziwiać (chociaż to też można robić, jeśli się chce). Jesteśmy otwarci na nowe pomysły, ale chcemy, aby zmiany były na lepsze, a nie były tylko marketingową modą. Wykorzystujemy nasz program prototypów STrange R&D, aby oddzielić ziarno od plew.


CZĘŚCI PROCESU
Skrupulatnie tworzymy własne oprzyrządowanie, aby móc formować nasze części ramy dokładnie tak, jak chcemy, części katalogowe nie dają nam takiego wyboru, a nawet wtedy można zagwarantować, że nasz zespół produkcyjny poprosi inżynierów od oprzyrządowania o poprawki, aby uczynić je jeszcze lepszymi. Diabeł, jak wszyscy wiemy, tkwi w szczegółach.



Każdy element z obrabianego CNC kawałka metalu, jak np. dropouty, mocowania amortyzatorów, suporty i główki ramy, są projektowane i pozyskiwane lokalnie, dzięki długotrwałej współpracy z naszymi partnerami w dziedzinie inżynierii precyzyjnej. Wszyscy zaangażowani mają interes w tym, aby gotowy produkt był tak dobry, jak to tylko możliwe.
Następnym krokiem jest stworzenie przez zespół spawalniczy podzespołów ramy (lub, jak kto woli, “rur”). Nasz zespół spawalniczy ma bogate doświadczenie, lubimy to, ponieważ szkolenie nowych członków zespołu przed rozpoczęciem pracy nad ramami produkcyjnymi trwa co najmniej sześć miesięcy.

Większy niż suma jego części
Elementy ramy są następnie mocowane, łączone, sprawdzane i pieczołowicie ręcznie spawane w ramę, którą widzisz w salonie. Jeśli brzmi to nieco upraszczająco, to tak właśnie jest. Pomiędzy wstępnym ustawieniem przyrządu a ukończeniem, rama i każdy komponent przechodzi przez minimum cztery kontrole osiowości, w przeciwieństwie do powszechnej praktyki spawania kompletnej ramy z przykręconym na miejscu wahaczem, a następnie wyrównywania całej działki, czopu i wszystkiego. Precyzyjna technika konstrukcyjna Orange oznacza, że przednie i tylne sekcje są wykonywane w swoich własnych precyzyjnych przyrządach (które również wykonujemy i sprawdzamy), więc nie muszą być wykonywane razem. Metoda ta jest tak precyzyjna, że każdy wahacz będzie pasował do każdego przodu w idealnym ustawieniu. Wiemy to, ponieważ sprawdzamy to również podczas ich montażu.





Ostatnim procesem po zakończeniu spawania jest krytyczny proces obróbki cieplnej ramy. To właśnie w tym momencie aluminium zyskuje znaczną część swojej ostatecznej wytrzymałości i jest niezwykle ważne, aby ten etap przebiegał idealnie, a nasz proces to zapewnia. Po obróbce cieplnej, rama jest mocowana i jeszcze raz sprawdzana jest jej osiowość, aby zapewnić absolutną dokładność konstrukcji. Od tej pory ramą jest tak mocna, że jeśli jej konstrukcja znacznie odbiega od linii, nie można jej już poprawić i musi zostać poddana recyklingowi. Widać więc, dlaczego na każdym kroku zależy nam na tym, aby wszystko było dobrze. Powstała w ten sposób rama jest mocna, lekka i strukturalnie solidna, w istocie jest to serce podwozia roweru górskiego Orange.
Rowery Orange budujemy w małych partiach, a nie w wielkich seriach produkcyjnych. To nie jest masowo produkowany towar, ale starannie wykonana konstrukcja, która ma spełniać swoją funkcję… doskonale.
